Kritika a Szép csendben c. filmről az abúzus szempontjából  

Leave a comment

A film megosztó volt, de összességében jobb, mint vártuk.

A klasszikus zene kedvelőinek különösen vonzó lehet ez a történet, ami egy vidéki konzervatórium tanárairól és diákjairól szól. A zenekari formáció tökéletesen alkalmas lehetne a lelki összefonódások és feszültségek, szavak nélküli bemutatására. Ezt a lehetőséget, csoportunk egyes tagjai úgy érezték legalábbis, a film nem használja ki a megfelelő mértékben, hiszen a zenekarok finom viszonyrendszerét, a mellék- karaktereket nem bontja ki, és a cselekmény tulajdonképpen csak három emberen fut. A koncertek és a zenekar egyre fokozódó sikerei pedig remek lehetőséget adtak volna a lelki finomhangolásra.

Mégis, a rendező a film elejétől a végéig fenn tudja tartani a feszültséget, ami éles kontrasztot képez a lágy zenével. Lényegében igazán felkavaró jelenetek nincsenek, a háttérben zajlanak az események, szép csendben. A történet közben csak sejthetjük, hogy milyen családi problémákkal küzdenek a szereplők, amely problémák, akár a való életben, perceptívebbé teszi őket  a szexuális abúzussal szemben.   

A főszereplő valójában Dávid, aki az iskola igazgatójának a fia, és igazi tehetség. Apa nincsen a képben. Nóri egy 14 éves kislány, akit az édesanyja egyedül nevel, és elég érdekes a kapcsolatuk, mert Nóri nem mer szólni neki az abúzusról. Sőt, amikor kiderül még tagadja is a rendőrségen. Apa itt sincs a képben. Frigyes a tanár, aki túl bizalmasan közeledik Nórihoz, teljes családban él ugyan, de sejthető, hogy a felesége súlyos beteg. A fia Dávid barátja.

A szexuális visszaélésről csak egy telefon felvétel segítségével kapunk információt, vagyis egyértelműen nem tudjuk, hogy mi történt. Ez a bizonytalanság jól modellezi azt, ami a való életben is történik szexuális abúzus esetekben:  egyik ezt mondja, a másik azt, a többi megpróbál eligazodni a káoszban.

Azonban itt fel kell hívni a figyelmet, hogy már az a tény, hogy a tanár este a szobájába hívja Nórit, sem normális, és egyenes út az abúzushoz. (A néző később a tanár zavart, majd beismerő reaklcióiból nyer bizonyosságot a tettről).

 

A film végén kitűnik, hogy Dávidot viseli meg legjobban az eset, aki felnézett Frici bára, és nagyot csalódott. Ebbe bele is betegszik, elmegy a tanár családjához, ahol kiderül, hogy a gyanú nem alaptalan.

Hitelesnek és érzelemdúsnak találtuk a film végső jelenetét, amelyben a család nem képes a történtekkel való szembenézésre, és éppen a feleség, próbálja meg (!) felmenteni a férjet a tett súlya alól. Pedig a Btk. Szerint a 14 éves életkorát be nem töltött gyerek, és Nóri ezen életkor körül mozog, zaklatását még bizonyítani sem kell olyan módon, mint az idősebbek ellen elkövetett tettet.   

Számunkra nagyon életszerű volt ez az abúzus történet, beleértve azt is, hogy a visszaélések legtöbbször következmények nélkül maradnak.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *